Trobades / Trobada L'Orxa 2017 /

Premi de la Universitat Miguel Hernández a la millor pràctica educativa

Bruixes i bruixots, dracs, encanteris, cavallers, donzelles, pagesos, meravelles, trobadors, cantaires... vesteixen els carrers de l’Orxa del color dels contes amb una bona dosi d’imaginació. Aquestes representacions plàstiques, que s’han desenvolupat amb motiu del XXX aniversari de la Trobada d’Escoles en Valencià de l’Alcoià Comtat, són obra de 43 centres educatius de la comarca i un bon nombre d’alumnes de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Miguel Hernández –UMH–. Els treballs col·lectius ‘La literatura popular valenciana com a recurs artístic en l’espai públic’ han sigut mereixedors del Primer Premi a la millor pràctica educativa, desenvolupada sota el programa ÒSMOSI-UMH 2016-17, dotada amb 2.000€ de finançament. 

«Estem contents amb el reconeixement que ens ha atorgat la UMH. Per a totes les persones que ens hem implicat en l’organització de la Trobada de l’Alcoià-Comtat el premi ens suposa un esperó per continuar endavant amb la nostra tasca de difusió de la cultura en valencià des de l’estima de la llengua», ha assenyalat el portaveu de la Coordinadora pel Valencià de l’Alcoià-Comtat, Vicent Romans.  

Aquesta iniciativa començà a prendre forma en novembre de l’any passat com una activitat més per celebrar la Trobada. «Mentre pintàvem les parets es creà certa expectació en el poble perquè estàvem transformant un espai mut i degradat en un espai viu, que conta històries i que facilita la transmissió oral de rondalles de forma intergeneracional», ha expressat Vicent Romans.  

Premis Ósmosis de la UMH

El 20 de juny, en el marc de les I Jornades d’Innovació Col·laborativa a la UMH, es van lliurar els premis Ósmosis. La qualitat dels treballs ha animat el Jurat d’aquest certamen a atorgar set guardons en lloc de tres. Així, un dels quatre primers premis ha sigut per l’obra col·lectiva La literatura popular valenciana com a recurs artístic en l’espai públic, presentada pel professor de l’IES Pare Vitòria d’Alcoi, Vicent Romans, en col·laboració amb els professors de la UMH Iván Albalate i José Antonio Hinojos.  
«S’han presentat projectes molt bonics; ens hem quedat meravellats amb les iniciatives desenvolupades per afavorir el treball de conjunt entre el professorat, l’alumnat i la UMH», ha assenyalat la vicerectora d’Investigació i Innovació de la UMH, Asun Martínez.  

El treball desenvolupat per la Coordinadora de l’Alcoià-Comtat ha compartit els 2000 € de dotació del primer premi amb altres tres treballs: Abordatge multidisciplinar sanitari d’un pacient oncològic des de diferents punts de vista genètic, farmacològico i funcional; ORIENTAELX i La mesura i el control de la temperatura. T’interessa? «Tots els projectes guardonats s’han destacat per l’impacte en l’entorn, la innovació educativa, el treball desenvolupat i la col·laboració amb la UMH», ha exposat Asun Martínez. 

Amb el projecte, la Coordinadora ha volgut incidir en diferents finalitats pedagògiques com el foment de la lectura, la difusió del coneixement de la literatura popular valenciana i la tasca dels recopiladors de rondalles, a més de potenciar l’expressió oral i ampliar el vocabulari, fer valdre la importància de les rondalles de cada poble com a patrimoni cultural; conèixer la toponímia, la geografia, la fauna i la flora que apareix a les rondalles; estimular la imaginació de l’alumnat, confeccionar diferents esbossos per a crear els murals, escalar el disseny i plasmar-lo en la paret; debatre, fer equip i decidir quin és l’esbós adient per a l’espai i fer una activitat fora de l’aula basada en la cooperació i en la creació d’obres transcendentals per a l’atractiu del poble.  

L’Orxa s’ha impregnat de mites i llegendes. Els carrers llueixen colors vius amb elements fantàstics de la cultura clàssica i la cultura popular. En aquests llenços a peu de carrer es troba dibuixat l’imaginari valencià: els centres educatius han creat quatre murals que representen les rondalles d’Enric Valor I queixalets, també i L’Albarder de Cocentaina, així com la contalla orxana La Flor meravellosa i La Tia Misèria, de Jordi Raül Verdú, que s’ha encarregat de recopilar 135 rondalles de la Marina Alta, l’Alcoià-Comtat i la Vall d’Albaida. A més, alguns referents de la cultura com Ramon Llull, Joan Amades i Enric Valor també es troben plasmats en els murals.  

Art urbà: els treballs col·lectius

La Coordinadora del projecte, Fàtima Sanmiguel, ha comentat: «El repte consistia a triar les rondalles o textos de la literatura popular valenciana per a treballar-los a l’aula de forma col·lectiva i adaptar-los al llenguatge pictòric. Cada centre havia de plantejar un disseny per a crear un mural a l’Orxa, lloc on es desenvolupava la Trobada.»  

El projecte va finalitzar el dia de la Trobada amb 5 murals, que junts sumen 60 metres de llarg per 2 metres d’alt. L’alumnat de la Facultat de Belles Arts d’Altea en va desenvolupar un de 30 metres de grandària; l’estudiantat de l’IES Pare Arques de Cocentaina en va fer un altre; l’alumnat de l’IES Pare Vitoria d’Alcoi va plasmar el seu mural, així com també l’alumnat i les famílies del CEIP Real Blanc de Cocentaina van fer el propi i els alumnes i les famílies del CEIP Francisco Cloquell de l’Orxa.  

Rodabalcons

L’organització va adaptar el projecte a noves formes d’expressió artística de les rondalles. Així, amplià la proposta a tres opcions: realitzar un mural de la rondalla a la localitat, desenvolupar un rodabalcó (mural pintat sobre tela per a ser penjat als balcons de la localitat) i crear cabuts (nans i gegants) dels diferents personatges relacionats amb les rondalles treballades.  

«Amb aquesta adaptació vam permetre una major participació de centres i una major riquesa del projecte», ha explicat Fàtima Sanmaiguel, que ha afegit: «La incorporació de la proposta dels cabuts va fer que es modificaren els actes del dia de la Trobada per a incloure dues cercaviles i que els assistents gaudiren de l’exhibició de nans i gegants.» 

En total, hi van haver 32 rodabalcons. Com a anècdota curiosa, cal esmentar l’obra del Centre d’Educació Especial Tomàs Llàcer: va donar forma a la rondalla El xiquet que volia vore món en un llenç de 15 metres, perquè va haver una confusió amb les mesures fixades d’un metre i mig d’alt per un metre i mig d’ample. Escola Valenciana ha parlat amb la mestra Rosanna Montava Pascual, que ha descrit com s’ha desenvolupat aquesta obra col·lectiva: «Hem participat tots els cicles. L’alumnat ha decidit quins elements volia destacar de la rondalla per a dibuixar-los en vinyetes i pintar-los. Hem participat amb molta il·lusió; ha sigut un repte nou i ha resultat una experiència fabulosa.» El centre exposarà aquesta llençolada en el festival de fi de curs i comparteix l’obra grupal amb els centres que desitgen mostrar-la. Tant els rodabalcons com els murals van anar acompanyats de codis QR que es poden escanejar per descobrir la rondalla que està pintada.  

L’escultura de la Trobada

El cartell de la XXXa Trobada d’Escoles en Valencià de l’Alcoià i el Comtat fou obra de l’artista Joan Turu. La incorporació al projecte de noves formes de representació gràfica de les rondalles va motivar la creació d’una escultura a partir del disseny de Turu. Aquesta proposta, plantejada per les famílies del centre, es va portar a terme gràcies al treball del ferrer de l’Orxa, que va realitzar l’esquelet de la figura, el treball d’una mare que va donar forma a les figures i les mans de l’alumnat del CEIP Francisco Cloquell de l’Orxa, que van pintar l’escultura. 

 

 

 

Compartir:

Calaix
  • Unión Alcoyana
  • Escola valenciana. Federació d'associacions per la llengua.