Activitats /

Suport al manifest centres pel valencià

L'aplicació del nou  "Decret de plurilingüisme" implica, de facto, l'eliminació del sistema de línies en valencià i d'incorporació progressiva (PEV i PIL), vigent durant les últimes dècades. A partir de l'aplicació d'esta normativa, els centres han de vehicular l'ensenyament en un percentatge variable d'hores en valencià, anglés i castellà. El problema ve que, aquells centres que estaven fent un ensenyament majoritàriament en valencià, d'acord amb els seus consells escolars i la comunitat educativa, ara, han de reduir obligatòriament les hores de valencià. I augmentar les de castellà. Això és defensar la llengua, senyors i senyores de la Conselleria? Estem reculant. 

L'aplicació actual del decret de plurilingüisme suposa un retrocés molt greu en la normalització lingüística de la llengua que no podem permetre. I l'atac ve d'una Conselleria que, suposadament, fa bandera de la "defensa de la llengua". Per contra, en les comarques castellanoparlants, l'actitud és de deixar que continuen fent-ho tot ho quasi tot en castellà i/o anglés, per a no molestar. I l'exempció del valencià nio tocar-la, faltaria més. En què quedem?

Exigim una rectificació en l'aplicació de la llei de plurilingüisme, que pot tindre conseqüències nefastes per a la bona salut del valencià en l'àmbit educatiu. Algunes veus crítiques ja vam advertir dels perills de l'aplicació tan a la lleugera del decret. Però la Conselleria ens va ignorar. Les proves ja són evidents. No cal més que donar un colp d'ull a com estan quedant els Programes Lingüístics de Centre en moltes comarques que abans, tenien línies PEV i PIL. I que ara, en molts casos, com que només poden triar un programa lingüístic, estan apostant per una menor presència del valencià en l'educació, per a contentar a uns i a altres.

70 centres educatius s'han plantat i han dit que prou. I les adhesions al manifest "Centres pel valencià" van en augment. I vosaltres, sereu dels que callen i atorguen, o sereu dels que parlen i lluiten?

 

 

Compartir:

Calaix
  • Unión Alcoyana
  • Som Trobada
  • Escola valenciana. Federació d'associacions per la llengua.